Publicaties

Fashion United

26-04-2022

‘Iemand die blind of slechtziend is, geeft toch niet om hoe zijn of haar kleding eruit ziet want ze zien het toch niet.’ Het is één van de hardnekkige, en naar ons idee verdraaide, meningen die er bestaan over kleding voor mensen met een visuele beperking.

Klik hier voor het artikel.

Omroep Gelderland

12-04-2022

Voor iemand met een visuele beperking is kleding uitzoeken een hele opgave. Kledingontwerpster Rachel Lourens maakte daarom een kledinglijn speciaal voor blinden en slechtzienden. Ook voert ze campagne om winkels voor hen toegankelijker te maken.

Bekijk hier de uitzending.

Cleantech Regio

23-02-2022

Rachel Lourens uit Deventer is afgestudeerd aan Saxion en in haar atelier in Apeldoorn maakt ze nu duurzame inclusieve kleding. Dat wil zeggen dat ze duurzame materialen gebruikt en dat haar kleding bij uitstek geschikt is voor vrouwen met een visuele beperking. ‘Ik laat nu onderzoeken hoe ik ook nog circulair kan worden’.

Klik hier voor het artikel.

HetkanWEL

03-01-2022

In Nederland zijn ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend. Eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stil gestaan, dat het dan heel lastig kan zijn om zelfstandig kleding te kopen. Denk alleen al aan de teksten op de labels. Als je die niet goed kunt lezen, dan is dat behoorlijk lastig. Of hoe vind je de juiste kleur?

Lees hier het artikel.

Harper’s Bazaar

18-11-2021

Aangepaste kleding die meer is dan functioneel. Het bestaat, maar het is flink zoeken. Daar willen Mayke, Alicia en Rachel verandering in brengen. In hun kleding voelen niet alleen mensen met een beperking zich fashionable, maar jij ook.

Klik hier voor het artikel.

RTL-Z

18 oktober 2021

“Op Dutch Design Week staat een ontwerpster die kledinglabels heeft bedacht met braille om kledingwinkels een stuk inclusiever te maken.”

Klik hier voor de uitzending. Vanaf minuut 09.00.

MARE Amsterdam

06-10-2021

Je opent de kast en ziet al de patronen, kleuren en verschillende kledingstukken die je over de jaren hebt verzameld. Maar tussen al deze kledingstukken zie je niks wat je wilt dragen. Stel je nu voor dat je helemaal niets ziet. Dat maakt het een stukje moeilijker hè?

Klik hier voor de blog.

Dutch Design Week

16 t/m 24 oktober 2021

In de wereld van vandaag is inclusie een steeds groter thema aan het worden. Waarom blijft de mode-industrie dan achter? Als je moet leven met een visuele beperking, kan shoppen hard werk zijn in plaats van een leuke tijdsbesteding. Is het niet tijd voor verandering?

Klik hier voor het programma.

De Stentor

17-03-2020

Lovende reacties en orders na afloop van de modeshow voor blinden en slechtzienden. ,,Als dit eenmaal gaat lopen dan kon het nog wel eens heel groot gaan worden’’, zegt kledingontwerpster Rachel Lourens.

Klik hier voor het artikel.

Saxion.nl

17-02-2020

Eindelijk is er een kledinglijn voor vrouwen met een visuele beperking: SeeFeel. En wel dankzij Rachel Lourens (26), die deze maand met de door haar ontworpen kledingstukken afstudeerde aan de opleiding Fashion Textile Technologies. Nu is het tijd voor de volgende stap: de boer op ermee!

Klik hier voor het artikel.

Tubantia

07-02-2020

”Op de rugzijde van elk kledingstuk is een subtiel reepje stof genaaid, dat de achterkant aanduidt. De kleding van het merk in wording SeeFeel is hoofdzakelijk in donkere kleuren. „Daar vallen vlekken minder op dan bij lichte kleuren.”

Klik hier voor het artikel.

De Stentor

03-02-2020

Blinde vrouwen willen net zo leuk gekleed over straat als anderen. Het liefst in makkelijke kleding die ze zelfstandig kunnen kopen. Maar in de mode-industrie in Nederland is geen aanbod. Tot Rachel Lourens (26) de speciale kledinglijn SeeFeel ontwerpt. Een geschenk uit de hemel.

Kik hier voor het artikel.

Het AD

03-02-2020

“Soms heeft een verkoopme­de­werk­ster geen geduld of, nog gekker, mag de blindenge­lei­de­hond niet mee naar binnen.”

Klik hier voor het artikel.

Radio 1

03-02-2020

‘Kleding voor blinde vrouwen? Da’s mooi makkelijk, die zien toch niet wat ze aanhebben en geven toch niet om uiterlijk.’ Een opmerking die ik meerdere keren heb gehoord bij het uitleggen van mijn collectie. Wat een misvatting.

Klik hier voor de uitzending.

*Aanklikken 08.00-09.00 en dan vanaf minuut 48.45